De vrolijke belevenissen van de leden van Amazingslotcarracing.nl in Tweede Exloërmond op hun zessporen Carrerabaan en op hun razendsnelle goed gepoetste en dus super gladde houten 4-sporenbaan. Hora est: vandaag enduro te Ljouwert.
Twijfel alom! Is het in de 32-klasse gebruikelijk ieder
schroefje na vast minstens anderhalve slag terug te draaien, de jongens van 24
zweren bij vering. Want Scaleauto heeft een nieuw chassis (GT3) gelanceerd met
voorvering. Het aardige van deze innovatie is dat je hem in de wedstrijd niet
mag gebruiken.
De H-plaat in carbon mag gelukkig wel in het oude chassis
SC-8000, maar de door de fabrikant bijgeleverde vering mag dan weer niet. Wel mag
je de voortrein van een wat ouder chassis wat opleuken met een flintertje carbon.
Resultaat? Voorwieltjes met vibratie! De echte GT3 heeft achterin ook de nodige
veertjes en de fabrikant claimt daarmee ‘much smoother cornering’. Inderdaad
kunnen die oude brikken van Scaleauto nog weleens gemeen haaks door de bocht
slaan, waarbij je je kunt afvragen of dat nog iets met rijden te maken heeft.
Welnu, in de tijd dat Scaleauto dat allemaal in het
fabriekslab zat te bedenken, zwoeren wij de rammelbakken van Ninco af, die
zoals iedereen weet, bestaan uit een chassis waarop met drie bouten de motor is
vastgeklonken en een kap die door resonantie meer geluid kan produceren dan
twintigduizend krekels op een zomeravond. Zo kwamen wij na wat uitstapjes naar
Slot.It en NSR uiteindelijk welgemoed in Duitsland terecht, waar wij het wonderlijke
spel van de DTSW aanschouwden, de Deutsche Touren und Sportwagenmeisterschaft.
Konden wij dus meteen vaststellen dat al die reglementjes hier in Holland
gewoon te soft voor woorden zijn. “Was nicht ausdrücklich erlaubt ist, ist
VERBOTEN!” Dat is in rood, vet, cursief onderstreept en in chocoladeletters de
slotzin van ieder reglement voor de wedstrijden met kleine autootjes. Maar
afgezien van die Duitse boer: wat rijden ze hard die jongens! Ze doen net ob es
die Bundesautobahn ist!
Dus wij de stoute schoenen aan en Fokko ter spionage
gestuurd. Onze nul-nul-zeven was snel terug met enige aangekochte modellen. EN
WAT ZAGEN WIJ? Een messing bodemplaat uit één stuk met vier wieltjes, een
schoen en een dikke motor van BMW! Verder helemaal niks! Niks veertjes, niks
bewegende delen, gewoon alles alsof het een Ninco was, op elkaar gebout. Wel zo
plat als een pannenkoek en zo strak als een uitgerekt stuk elastiek. Daarop
natuurlijk een kapje naar Duitse maatstaven. Meestal helemaal geen, een enkele
keer een heel klein krasje onder de rechterspiegel. Zelfs het mannetje ontkomt
niet aan het reglement. Je mag dus geen poppetje (Hahahaha!) hebben dat uit één
stuk gegoten is. Neen, het koppie moet kunnen draaien en de helm dient exact in
de juiste kleuren gespoten te zijn. Anders: Do ist die Tür!
Waarmee dus is aangetoond dat Ninco zo gek nog niet was en
dat die hele flauwekul van plaatje hier en veertje daar, niks anders is dan een
marketingtruc waar slotcarracers met open ogen intrappen. Het geld brandt in de
broek: Die moet ik ook hebben! Veel beter! Hetgeen nog maar te bezien staat. De
goedgelovigheid en het daarbij behorende gebrek aan argwaan, maakt dat je
slotcarracers alles in de maag kunt splitsen en op de mouw kunt spelden wat je
maar wilt. Ideale doelgroep, zo dom als een konijn!
Ander voorbeeld. Onze eerwaarde Alphons P. heeft als enige
clublid een bolide van Zwitserse makelij die met zijn primaire kleuren wel een
beetje aan Lego® doet denken, een SSR24. Hoe elementair wil je het hebben?
Dat hele ding heeft maar vier schroefjes! VIER!!! Toen de trotse eigenaar ons
een inwendige blik gunde, moesten wij op de tanden bijten om niet te proesten,
maar eenmaal op de baan konden wij onze tanden stukbijten in een poging hem bij
te houden. Niet te kort, wat gaat dat ding als een beest in het rond! En zeker
als heer P. een beetje geagiteerd is. Nog een voorbeeld doemde op toen wij,
druk in training voor de slachtpartij in Leeuwarden, ons toelegden op steeds
betere rondetijden. Snelheidsverbetering was eenieder tussen de oren genageld!
Zo ook Evert Pluim, de man die zijn auto’s altijd vanaf een flinke afstand in
een willekeurig bakje van zijn racekist gooit! Hoppa! Die bleek dus een
gruwelijk ouderwets Scaleauto-chassis te bezitten, verstopt onder een Audi-kap.
Dat laatste doet natuurlijk niet ter zake maar ik weet dat er slotracers zijn
die dit een belangrijk detail vinden. Hoe dan ook. Pluim duikt met dat lijk uit
het niets onder de zeven seconden. Toen kreeg ie een andere regelaar, wéér
stappen omlaag! Uiteindelijk was die oerlelijke Spaans-Duitse alliantie (Ik wil
er ook één!) ineens de snelste auto van onze club. Met een ongeëvenaarde
wegligging en een jaloersmakende koersvastheid bij zijwind op het rechte stuk.
Remmen? Onzin!
Het geheim? Het linker voorwieltje staat bijna 0,5 mm hoger dan
het rechter. Godzijdank is er niet één reglement, óf hier óf in de Heimat, die
dat verbietet. Net op tijd ontdekt dus. We gaan ze inpakken, daar in Ljouwert!
SlotracingLeMans, 9-10 februari. Enduro van 13 minuten.
Gratis kaarten, op is op!
Evert had die Audi iets eerder moeten hebben
BeantwoordenVerwijderenHadden we daar mee in Ljouwert gereden 😄
🤗🤗🤗 succes heren in leeuwarden
BeantwoordenVerwijderen